2020. sze 09.

Valóban az iPhone 11 a legjobb telefon?

írta: 1nsanat1
Valóban az iPhone 11 a legjobb telefon?

A valóság a számok mögött

iphone_11_p_6_6.png

   Ahogyan minden évben úgy idén is kiderült, hogy mely telefonok a legnépszerűbbek a felhasználók körében. 2020 első felében pedig a legkeresettebb telefon nem más volt, mint az iPhone 11. Ezt persze nem egy kattintásvadász bulvárosabb hangvételű youtube csatorna és tech vagy híroldal úgy közölte le, hogy a vásárlók szerint az iPhone 11 2020 legjobb mobiltelefonja. Ez persze szubjektívan sok ember számára igaz lehet, azonban érdemes alaposabban kielemezni a számok mögött álló okokat és tisztázni, hogy az eladási sikerek valóban reflektálnak-e  egy termék minőségére.

   Az első oka a kimagasló számoknak az iPhoneok rendszerében keresendő. Az iOS ugyanis csak és kizárólag iPhoneokon fut, így az ezt kedvelő felhasználóknak nincs sok lehetőségük márkák közt válogatni, míg egy Android élményhez szokott vásárló számára még a legkisebb üzletekben is legalább 4 féle, egymáshoz hasonló élményt nyújtó operációs rendszert használó márka közül lehet választania. Ezt ráadásul tetézi az Apple ökoszisztémája is, ami legendásan zárt, így egy iPhoneról kész kínszenvedés átköltözni mondjuk egy Samsungra, ezáltal még az elégedetlenebb iPhoneosok is hajlamosabbak Apple terméket venni, mint váltani és ezzel elengedni rengeteg jól megszokott alkalmazást és adatot.

  Komoly oka a sikernek továbbá az Apple és a rivális gyártók üzletpolitikája közi különbség is. Vegyük például a Xiaomit. A rekordgyorsan növekedő kínai vállalat gyakorlatilag ontja magából a különböző típusokat. A belépő Redmik után ott a Redmi Note, az újonnan debütált Redmi X és K család, vagy épp a Mi Note és a Mi széria és természetesen ezeken belül ott vannak a Lite és a Pro modellek is, amik tovább növelik az így sem alacsony számot. Az pedig már csak hab a tortán, hogy például a Redmik és a Redmi Noteok családfája fél évente frissül, így a márka iránt elkötelezett felhasználók is szétforgácsolódnak a különböző készülékek közt, elérve ezzel, hogy egyik típus se produkáljon világrengető eladási számokat. Ezzel ellentétben az Apple az SE modelleket kivéve évente csak pár mobilt dob piacra, így könnyen kiszámolható, hogy az iPhone 11 még akkor is sokkal kelendőbb lenne, ha a Xiaomi például összességében 4-5-ször annyi telefont adna el.

   A reklámstratégia szintén markáns szereppel bír az iPhone 11 sikerében. Visszakanyarodva a Xiaomis példához, a kínai gyártó szinte minden telefonját úgy reklámozza főként tech tematikájú médiumokon, hogy az mennyivel jobb paraméterekkel bír, mint a konkurens modell. Ez azonban a legtöbb ember számára érthetetlen információ. A Snapdragon 765G a hétköznapi felhasználó számára nem különbözik egy Kirin 710-től, mivel a facebook ugyanúgy fut mindkettőn, és a 90hz-es OLED panel előnyeit sem érzékeli senki hírolvasás közben. Így a Xiaomi specifikációkat összevetésére épülő reklámkampányai viszonylag szűk rétegnek szólnak. Az Apple viszont ennél jóval közérthetőbben fogalmaz. Kampányaikban jellemzően olyan jelzőket használnak, mint "Az eddigi leggyorsabb chip","Minden eddiginél ellenállóbb üveg","Hosszú üzemidő","Magas minőségű kamerák". Ezekből a hangzatos szövegekből pedig mindenki ért főleg, hogy egyszer sem kerül elő a marketingjükben semmiféle rivális termék, hiszen tudja jól az Apple, hogy egy ilyen összevetést nem biztos, hogy kiállna a termékük, hiszen az iPhone 11 HD LCD kijelzője és 2db 12 megapixeles hátlapi kamerája nehezen lenne vonzó bárki számára ilyen áron.

   A sikerhez persze mindenképp kell az is, hogy a termék legalább korrekt legyen. Az iPhone 11 viszont a házon belüli mezőnyben nem korrekt, hanem kimagasló és bizony a rivális cégek modelljeivel is felveszi a versenyt több területen is. A gyenge kijelző hátránya átlagos használat során nem jön elő, és a csúcskészülékek közt középszerű kameraképesség is bőven megfelel a posztoláshoz, ellenben az előnyök, mint például a remek teljesítmény, a korrekt üzemidő vagy épp a prémium anyaghasználat hamar feltűnik az avatatlan felhasználónak is, aki gond nélkül elhiszi, hogy a telefon amit használ a lehető legjobb, legmodernebb mobil(egyes felmérések szerint az iPhone tulajdonosok 18%-a nem tudja melyik modellt használja épp, 45%-uk pedig nincs tisztában a készülék alapvető adataival sem).

  A válasz a címben feltett kérdésre tehát nagyjából ez lehet: Az iPhone 11 közel sem a legjobb telefon, azonban biztos, hogy a legjobban reklámozott, a legjobban ismert és a leginkább közérthetően bemutatott készülék 2020-ban, amit magas ára ellenére még a Samsung és a Xiaomi alsó-középkategóriás néptelefonjai sem tudnak megszorongatni(hiszen ezek a rétegterméknek számító Note szériához képest alig kapnak reklámfelületet).

Szólj hozzá

Apple iPhone Vélemény Flagship