2020. nov 15.

Bukott garancia, átvert vásárlók: megszűnt a Turbado

írta: 1nsanat1
Bukott garancia, átvert vásárlók: megszűnt a Turbado

Újabb "megérős" bolt húzta le a rolót

turbado-funnel.jpg

 

   Ha valahol, akkor hazánkban kimondottan népszerű az olcsón megúszás művészete, drága elektronikus kütyük esetén pedig ez halmozottan igaz, hiszen ki szeretne 350.000 forintot fizetni egy csúcstelefonért, ha a "NonameGSM" weboldalán már 280.000 forintért is kapható ráadásul oda van írva, hogy garanciával. Sajnos azonban ennek a mentalitásnak megvan a komoly ára, amit azonban lehet, hogy csak a vásárlás után másfél évvel fog a spórolós vásárló megfizetni, ahogy az most a Turbado áldozataival is megtörtént. Viszont mielőtt rátérnénk a konkrét eseményre, érdemes megnézni, miért éri meg ezen cégeknek olcsón adni a mobilokat, és van-e olyan helyzet amikor érdemes megfontolni egy a Turbadohoz hasonló cég ajánlatát.

 

A szürkeimport 50 árnyalata

   Nem kell közgazdasági diploma ahhoz, hogy az ember megértse, hogy minden cég a profitmaximalizálásra törekszik, hiszen ebből él. Ahhoz azonban már alaposabban kutakodni kell, hogy rájöjjünk, hogy mégis hogyan éri meg a fenti példával élve 280.000 forintért adni egy telefont, ha a hivatalos eladóknál 350.000 forintos áron fut. A válasz összetett, mégis le lehet bontani pár egyszerű tényezőre, ezek pedig a következők:

-Szürkeimport: Mivel a magyar adók köztudottan magasak, így a jobb árazáshoz bőven elég, ha az adott cég keres egy országot, ahol az adott készülék olcsóbb(például az 1200 eurós Huawei Mate 40 Pro, az oroszoknál mindössze 970 euróért kapható), így a külföldi készleteket felvásárolva, az árat kissé megemelve profittal, de mégis a hivatalos ár alatt tudja eladni. Persze ilyen esetben hazai, gyártói garanciára semmi esély, ezt azonban  meg lehet kerülni a "magyar forgalmazói garancia" felirattal, ami sokakat téveszthet meg.

-Trükközés a bérekkel: Ha ránéz az ember egy világszerte ismert elektronikai áruházra, akkor azonnal rájön, hogy az általuk felhalmozott profitból bizony nem kevés megy el az alkalmazottak bérezésére, és a fizetésük után kiszabott adók kifizetésére. Emiatt bizony a telefonért kifizetett összeg egy részével gyakorlatilag az üzletben dolgozók utáni kötelező adókat fizeted. Természetesen radikálisan más a helyzet, ha egy kis méretű cég vezetője vagy, és csak 2-4 órára jelented be az alkalmazottjaid, vagy teljesen feketén dolgoztatod őket, hiszen így a be nem fizetett összeg felét mondjuk zsebre teheted, a felét pedig lecsípheted a termékek árából.

-Spórolás a szervizelésen: Egyik gyártó sem ostoba vagy naiv, jól tudják, hogy készülékei közül bizony meghibásodik néhány százaléknyi a garanciaidőn belül, ilyen esetben pedig drága, gyári alkatrészekkel kénytelenek pótolni a hibás komponenst, így ezt a költséget is belekalkulálják a termék árába. Egészen más a helyzet viszont ha forgalmazói garanciáról van szó. Ebben az esetben ugyanis nem ritka, hogy a GSM bolt házon belül, vagy egy nevenincs szervízzel javíttatja meg a hibás készülékeket, ráadásul 2 helyett csak 1 év garanciával, ilyen esetben pedig szinte biztosra vehető, hogy nem gyári alkatrész kerül az korábbi helyére, hanem egy utángyártott, gyengébb darab(nem egy esetről hallani a fórumokon, amikor egy-egy javítás során a minőségi Amoled kijelző helyére IPS LCD került). 

 

A Turbado trükk

   A gyanúsan olcsó mobilok mögött álló módszerek tisztázása után érdemes foglalkozni a címszereplő Turbadoval is, ami a napokban valószínűleg végleg megszűnt. A bezárás okai a cég elleni eljárások lehettek, hiszen egymástól függetlenül német és szlovák részről is elmarasztalásban részesültek. Ezek oka részben az alkalmazottak be nem jelentése, részben pedig a vásárlók megtévesztése volt az "egyedi" üzleti modellel.

   A Turbado különlegessége ugyanis az volt, hogy lényegében semmit sem adott el. Az újszerű módszert azonban csak viszonylag rejtve és nem egyértelműen közölték le, így a vásárlók zöme meg volt győződve, hogy a kifizetett készülék az ő tulajdonuk, ez azonban távolról sem volt így. A Turbado ugyanis csak bérbe adta a telefonokat, így ha valaki tőlük vásárolt az kézhez kapta a szürke importos készüléket bőven áron alul, amit korlátlanul használhatott is, sőt új készülék vásárlása esetén még be is számították neki az árba a régebben bérbe vett modellt, azonban a buktató ott volt, hogy lényegében semmi sem volt a vásárló nevén, így rá volt kényszerítve a Turbado ellenőrizetlen szervízszolgáltatásaira.

   Önmagában persze ez nem féltétlen riasztó tényező, hiszen nem biztos, hogy mindenkinek megéri a gyártói garancia a plusz pénzt, azonban így, a bezárás után alaposan kibuktak a kétes kereskedelmi modell hátulütője:

Egyfelől rosszul jártak most azok, akik 2 éven belül vettek a Turbadonál készüléket, hiszen a cég minden elérhetősége megszűnt, oldalukon pedig csak egy lényegi információ nélküli üzenet olvasható, jogutód pedig nincs a láthatáron, így a tőlük vett mobilokra a továbbiakban semmiféle garancia nincs. Természetesen be lehet próbálkozni a márkaszervízeknél, de ha nem Magyarországra szánt készülékről van szó(aminek az esélye majdhogynem 0), akkor csak komoly költségek árán fogják megjavítani az elvileg garanciális készüléket.

Másfelől a friss vásárlók sem örülhetnek, hiszen ha már befizették a megvett eszköz(ök) árát azok valószínűleg bukták a pénzüket. Bár a Turbado megígérte, hogy minél hamarabb visszafizeti a pénzt, valódi biztosíték nincs erre, hiszen az egykoron díjnyertes webáruház mostanra minden platformról eltűnt és már facebookon sem érhetők el, a hívásokra és az e-mailekre pedig nem reagálnak.

 

Olcsó húsnak...

   Fontos kérdés ezek után, hogy a történtek fényében megéri-e bárkinek gyártói garancia nélkül vásárolni elektronikai eszközt? A válasz talán ideális esetben egyértelműen nem lenne, azonban a helyzet nem ilyen fekete-fehér. Egy komolyabb eszköz esetén, amiből az ember nem engedhetne meg magának minden hónapban egy újat anyagi okokból, mindenképpen érdemes biztosra menni. Azonban egy másodlagos feladatokra szánt telefon, esetleg egy párezer forintos kiegészítő, mondjuk egy fülhallgató esetén már számba vehető az olcsóbb, de kockázatosabb megoldás, hiszen ezen esetekben egy 5-10.000 forintos árkülönbség akár 20-30%-os eltérést is jelenthet, ami már egyes esetekben már elgondolkodtató.

   Azt azonban mindenképpen meg kell fogadni a vásárlás előtt, hogy még egy nagy nevű, közkedvelt webáruház esetén is el kell alaposan olvasni a garanciával, szállítással, és a fizetési módokkal kapcsolatos információkat, hiszen komoly anyagi károktól mentheti meg a vásárlót. 

Szólj hozzá

Vélemény Hírek