2023. már 25.

A kevesebb néha több: Miért jár több tartozék az olcsóbb telefonok mellé?

írta: 1nsanat1
A kevesebb néha több: Miért jár több tartozék az olcsóbb telefonok mellé?

img_20200315_073634.jpg

 

   Mivel a legtöbb ember csak 2-3 évente cseréli a telefonját és váltáskor jellemzően a korábbihoz hasonló árkategóriában keresi az aktuális mobilja utódját, nem mindenki veszi észre, hogy az utóbbi években szépen lassan megcsappant a telefon mellé kapott tartozékok száma. Ez az egyesek szerint abszolút környezetbarát, mások szerint viszont éppen, hogy káros és profitéhes lépés furcsa módon(a józan ész azt diktálná, hogy több pénzért több dolog járjon) sokkal jobban érinti a felsőbb árszegmenst, mintsem a belépő és a középkategóriát. A látszólag logikátlan lépés mögött azonban jól felfogott érdekek és nyomós érvek állnak, melyeket érdemes megvizsgálni és eldönteni, hogy a gyakran mellékelt kiegészítők közül mi az, ami létfontosságú és bűn lenne elhagyni és melyek a bizonyos esetekben valóban fölösleges kacatok, illetve, hogy pontosan mi is az oka a nem csak a gyártótól beszerezhető tartozékok ingyenes mellékelésének.

 

 A tartozék is egy kompromisszum?

 

  Egy drága, csúcskategóriás mobil esetén a specifikációkon túl(ezek nagyját amúgy is képes részben reprodukálni közel féláron egy flagshipkiller) a felhasználói élmény, avagy a prémium minőség érzete is lényeges tulajdonság. A tökéletességhez azonban nem passzol semmiféle kompromisszum, így a gyártóknak a készülék dobozát és annak tartalmát is eszerint kell megtervezniük. Jogos felvetés lenne, hogy a kompromisszummentesség csak a teljes tartozéklista(adapter, kábel, tok, fülhallgató, kijelzővédő fólia, SIM tű) megléte esetén mondható el, azonban a dolognak van egy másik oldala is, melyre példa is akad bőven.

  Nézzük például egy régebbi készülék, a korábban általam is tesztelt P40 Pro esetét. A méretes dobozban gyakorlatilag minden szükséges tartozék rendelkezésre állt. A készülék kijelzőjén védőfólia volt, a papírok mellett egy tok foglalt helyet, alatta pedig ott volt a fülhallgató és a teljes töltő szett. Mivel egy csúcskészülékről van szó, így logikusnak tűnik, hogy a kiegészítői is ehhez méltók. Nos, a töltő valóban remek, a maximális töltési sebessége egyezik a telefon felső limitjével, azonban a többi extra abszolút nem hozza ezt a szintet. A tok szimpla átlátszó, puha műanyag, a fólia szintén plasztik, de fülhallgatóként sem a gyártó egyik csúcsmodelljét kapjuk, hanem egy kifejezetten középszerű, vezetékes fülest.

  Erre lehetne mondani, hogy "kínai vacak", de igazából minden gyártónál ez a helyzet, mivel egy ponton túl a fülhallgató vagy a tok prémium mivolta már a típus árát növelné meg, a kijelzővédő fólia esetén pedig egyéb problémák is felmerülnek. A puha verzió esetén teljesen elveszik a képernyő szilárd és hűvös tapintása, a keményebb üvegfóliák pedig a telefon vastagságát növelik meg, ráadásul ezek szükségszerűen rontják a panel érzékenységét és betekintési szögeit minimálisan. A látszólag apró hátulütők persze könnyen elnézhetőek, de mégiscsak kompromisszumok, melyek rontanak a prémium érzeten, emiatt részben érthető, hogy a felső kategória váráslói számára a gyártók kevesebb tartozékot adnak, hiszen így a kibontáskor tökéletes telefont már a felhasználó "rontja le" műanyag tokkal és fóliával, fülhallgatóból pedig gyaníthatóan úgyis olyat keres, ami méltó a mobiljához, nem párezer forintos szükségmegoldást.

  Most, hogy tisztázásra került, hogy felső kategóriában az extra profiton túl miért nem kívánnak kiegészítőket biztosítani, érdemes megnézni, hogy alacsonyabb árú típusok esetén mégis mi lehet a motiváció arra, hogy a kisebb haszon ellenére is mellékeljék ezeket az "ajándékokat".

 

  Ritka, mint a fehér holló

 

  Bár a teljes marketinggépezet és sok esetben a logika is arra viszi rá az embert, hogy egy nagy név befutott típusát vásárolja meg, gyakran előfordul, hogy egy nevenincs, vagy éppen egy ígéretes, de még első lépéseit megtevő gyártó telefonját veszik meg néhányan. Ilyenkor azonban rendszeresen felmerül az a probléma, hogy külsős gyártók csak elhanyagolható mennyiségben gyártanak kiegészítőket a ritkább készülékekhez, hiszen ezeknél nehezebb kiszámolni, hogy hány darab tokot érdemes előállítani, valamint az is gondot okoz, hogy kisebb mennyiségben aránytalanul kisebb profittal lehet csak gyártani és ez természetesen a kijelzővédők esetén ugyanúgy fennáll.

  Erre a helyzetre egyedül az a megoldás, ha a szükséges, a típushoz passzoló tartozékokat maga a gyártó készíti el és mellékeli. Így tesz többek között a kétes, bár egyre korrektebb minőségéről ismert Umidigi is, hiszen miden készülékre gyárilag felhelyez egy fóliát, és a dobozba tokot is mellékel. De lehetne példaként említeni még a strapatelefonok gyártóit is, akik ugyan tokot ritkán adnak(maga a hátlap funkcionál védőtokként), de egy tartalék üvegfóliát annál gyakrabban.

  

A tartozék, mint specifikáció

 

  A népszerűbb mobiltesztelőkhöz általában bontatlan csomagolásban jut el a gyártó által küldött tesztpéldány, és a videó szerves részét képezi maga az unboxing is, de írásos formában is gyakori, hogy felsorolásra kerül a doboz tartalma, sőt nem egyszer maga a gyártó jelzi különböző közösségi médiás posztokban, hogy ők mindent adnak a telefon mellé, ami kell és semmi olyat, ami nem(lásd pl: Poco). Ezekre a lépésekre mind a gyártóknak, mind a tesztelőknek jó okuk van, főleg az alsó és középkategóriában, ugyanis nem kevés vásárló számára a tartozéklista bősége is specifikációnak számít.

  Képzeljük el például azt az esetet, hogy valaki vagy rosszul keres, vagy pusztán nem kíván sok pénzt szánni elektronikai eszközökre, így egy 50.000 forintos készülék mellett teszi le a voksát. Megveszi a kiválasztott telefont, de kibontás után szembesül azzal, hogy a dobozban a környezettudatosság jegyében nincs adapter, tok, de még a kijelzővédő fólia is hiányzik, hiszen az is műanyag. Ez esetben nem tehet mást, mint elmegy a legközelebbi GSM boltba, és vesz egy pocsék minőségű tokot 2500 Ft-ért, egy, a telefon által támogatott maximális töltési sebességet biztosító adaptert 3000 Ft-ért, egy üvegfóliát 2500 Ft-ért valamint egy használható fülhallgatót 5000 Ft-ért és máris ott tart, hogy az 50.000 forintos telefon valójában 63.000 forintjába került, amiből már akár egy kicsit jobb telefonra is futotta volna. Persze, elméletben tud spórolni, ha egy régi töltőt használ fel(mely valószínűleg gyengébb teljesítményű), de ez is csak félmegoldás.

  Éppen emiatt sok vásárló úgy gondolkodik, hogy a minden kiegészítővel felszerelt telefon sokkal többet ér, mint egy tartozékok nélküli, esetleg még kicsit erősebbnek is mondható riválisa, hiszen az az utólagos vásárlások miatt valójában többe fog kerülni. A tartozék, tehát végső soron valóban specifikáció.

 

A tartozék, mint reklám

 

  Mindennapos látványnak számít manapság, hogy a tokba és üvegfóliába bugyolált telefonnak csak a kameraszigete és a nem túl árulkodó kijelzője látszódik, ami bizony egy gyártó számára marketing szempontból nem optimális. Ezért is terjedt el, hogy egyre hatalmasabb, extrémebb és mindenek előtt jellegzetesebb kamerakompozíciókat kapnak a mobilok, ez azonban egy avatatlan szem számára nem elég, hiszen a lencsére mégsem festhető egy logó. Egy tartozékra viszont annál inkább!

exp.jpg

A túlméretezett márkajelzés nem mindig esztétikus, de cserébe figyelemfelkeltő

   Egy, a gyártó által a dobozban mellékelt tok például viselheti a gyártó nevét diszkrét módon, de akár a Xiaomi extrémebb márkanév elhelyezése is szóba jöhet. A Realme szlogenmániája is opció például, bár ennek inkább közösségépítő hatása van, hiszen elsősorban azoknak szól, akik a "Dare to leap", vagy például a "Never settle" kapcsán azonnal kedvenc márkáikra asszociálnak, nem pedig valami divatos életbölcsességre.

 

Mi várható a jövőben?

 

    A telefon mellé a dobozba csomagolt kiegészítők sorsa a jelek szerint minden, csak nem fényes, ugyanis hiába próbál árral szemben haladni a kínai piac, a divatot ebben az esetben az Apple diktálja, így egyre kevesebb készülékhez jár a töltőkábelen kívül bármi, természetesen szigorúan környezetvédelmi okokból. Azt persze nem közlik a gyártók, hogy a dobozból kihagyott eszközökkel mennyi károsanyag kibocsájtást kerülnek el és, hogy a gyári tartozékok helyett vásárolt, külön csomagolást, szállítást igénylő adapterek, tokok és fülhallgatók miatt keletkező plusz hulladék valójában hányszorosa annak, mint ami a cég által a telefon dobozában kínált kütyük produkálnak, így legjobb esetben is fenntartásokkal kell kezelni a környezetvédő hozzáállásukat.

  A folyamat tehát már elkezdődött és egyre több mobil érkezik egyre kevesebb tartozékkal, így nem lenne meglepő, ha 1-2 éven belül a leginkább nagylelkű vállalatok is szépen lassan elkezdenék kihagyni a kijelzővédő fóliákat, a tokokat, végül pedig akár a töltőkábelt is a dobozból, még az ezekre leginkább rászoruló alsó-közép kategóriában is.

 

Szólj hozzá

Vélemény