2020. máj 17.

Miért egyre drágábbak a telefonok?

írta: 1nsanat1
Miért egyre drágábbak a telefonok?

Arun, avagy Mrwhosetheboss megválaszolja a kérdést

capturex.jpg

   Évről-évre egyre drágábbak a telefonok! Ez már közhelynek számít, de épp ezért van valóságalapja. Az igazságtalannak tűnő drágítás mögött azonban rengeteg logikus ok áll, amik megmutatják, hogy a telefongyártók alig tehetnek jobban a  drágításokról, mint a vevők, vagy a chipgyártók. Arun Maini, a Mrwhosetheboss nevű, méltán népszerű youtube csatorna szerkesztője pedig összeszedett 7 okot, hogy miért érezheti az egyszerű felhasználó, hogy az általa kedvelt telefonszéria legújabb tagja bizony meglehetősen túlárazott.

1. A chipgyártók

   Manapság a zászlóshajók piacán a telefongyártók által gyártott chipek kivétel(Apple-Bionic, Huawei-Kirin, Samsung-Exynos) csak a Qualcomm Snapdragon lapkái vannak jelen, és mivel az Exynos kivételével a "hazai" chipeket nem adják el a cégek(az Exynosok pedig minden téren alulmaradnak a konkurenciával szemben a legtöbb esetben) így a Xiaomihoz és OnePlushoz(de még a Samsung is egyre gyakrabban veszi a riválistól a chipeket az Exynosokkal szembeni közutálat miatt) hasonló nagy gyártóknak nem marad más választásuk mint megvenni az egyre drágább Snapdragonokat. Persze a Qualcomm sem eredendő kapzsiságból drágítja a lapkáit, hanem mert a rengeteg plusz modem(pl 5G) és funkció miatt sokkal költségesebb az előállításuk is. Ráadásul az egyre fejlettebb és helyigényesebb chipeknek "hála" a telefonok mérete is nő, a nagyobb kijelzők és a minél többre vágyó felhasználók nagyobb akkumulátort is követelnek, ami megintcska nem csökkent a készülék árán.

2. Egyre jobbak a telefonok

   Ez egy egyértelmű dolog, de mégsem. A telefonok az utóbbi időben sokkal gyorsabban javultak, mint ahogy a technológiák ára csökkent volna. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a telefonok átlagos ára egyre csökken, hiszen az alapvető használathoz szükséges funkciókat egyre könnyebb előállítani, viszont a mai flagshipekben már annyi technológia ötvöződik, amennyit pár éve még el sem tudtunk képzelni, így értelemszerűen az árak is nőnek. Egyszerű példaként ott van mondjuk az 5 kamerával felszerelt Xiaomi Note 10 Pro, ami egy meglehetősen túlárazott készülék hírében áll. A hátlapján 5 kamera található, amiből az egyik egy éppen akkor debütáló szenzor volt, és még ha igaz is lenne, hogy a 108 megapixeles kamera ugyanannyiba vagy minimálisan kevesebbe kerül mint egy előző évi 48 megapixeles, akkor is logikus, hogy az 5 egység összesen magasabb költséggel jár, mint a korábbi 2-3.

3. Eladási költségek

   A telefonokból befolyó pénz egy része nem közvetlenül a gyártóhoz megy. Ez egyértelmű. Az azonban sokaknak nem, hogy mennyire nagyban befolyásolják a telefon árát az adott ország adóterhei, illetve a telefongyártó cég fenntartási költsége, hiszen az adott országban üzleteket kell üzemeltetnie ügyfélszolgálattal, jól működő kommunikációs lánccal és a telefont a figyelem középpontjába helyező reklámokkal.

4. Előállítási lánc

   Ahhoz, hogy a kész termék az ember kezébe kerüljön rengeteg fázison át kell esnie. Először is ki kell fejleszteni a prototípust, ami rengeteg elvetett, de költséges ötlettel jár. Aztán meg kell építeni a gyártósorokat, ki kell szervezni a munkát. Ezután profi stábbal megalkotni a készülék arculatát, egy teljes "reklám univerzumot" a telefon köré(ha az adott típus egyik reklám a fiatalos hanyag életigenlést sugallja, akkor a másiknak nem szabad szigorúnak, elegánsnak bemutatnia azt), majd jönnek az engedélyek, a tárgyalások a nagy üzletláncokkal, hogy ők is árulják az adott terméket a gyártó által kiszabott áron és máris ott tartunk, hogy hiába kerül harmadannyiba egy telefon gyártása mint a végleges ára, a profit rajta mégis alig több mint 10%.

5. A luxus érzete

   Ez a pont kissé ellentmond az előzőnek de mégse teljesen. Az emberek vágynak a luxusra. Ha valami a jó életszínvonalat közli a külvilág felé akkor meg sem nézik az adott dolog árát, sokan pedig egyenesen elvárják a vastag pénztárcájukhoz méltó árazást. Ezért van az, hogy a gyártók csúcsmodellkínálatából mindig az abszolút legdrágább fogy a legjobban, hiszen ott megkaphatja a kívánt érzést az ember, míg a kicsit gyengébb(mondjuk  egyel kevesebb kamera van benne és 200 mAh-el kisebb aksi) de sokkal olcsóbb csúcstelefontól csak a "ez ebben és abban is gyengébb mint a drágább" érzést kapja meg. Ezért van, hogy az emberek évről évre többet követelnek a flagshipkiller telefonok gyártóitól és például a OnePlust is addig bombázták a jobb kamerákat, IP tanúsítványt és vezeték nélküli töltést követelő üzenetekkel, hogy a cég végül  elkezdett flagship árú flagshipeket gyártani, amikből a McLaren közreműködésével egy luxus kivitelű verzió is kijön az utóbbi években.

6. A mobil egyre fontosabb, hasznosabb

   A telefonok drágulása azért is érthető dolog, mert  a pár éve még csak korlátozott képességekkel rendelkező készülékeink mára már lassan minden használati tárgyat kiváltanak. Nem kell már MP3 lejátszó, kézi játékkonzol, pendrive, óra, jegyzettömb, tablet de már a legtöbb kamera is feleslegessé vált, az LG Dual Screen kijelzője pedig láthatóan a laptopok kényelmes gépelését is megpróbálja visszaadni. Ezek után kis fejszámolással kijön, hogy  még olcsóbb is megvenni egy flagship mobilt, mint venni egy régebbi kisebb modellt, mellé egy tabletet, egy kompakt fényképezőgépet, egy Nintendo Switchet és még sok-sok más dolgot, amiket kizárt, hogy egyszerre be tudsz tuszkolni a zsebedbe.

7. Infláció 

   A modern világ velejárója az infláció. A 10 éve korrektnek számító fizetésért ma már sokan talán nem is vállalnának munkát, a 200 forintos édességeket pedig már 260-280 forintért adják a boltokban és ez a folyamat bizony a telefonpiacot is érinti. Kínában egyre javulnak a bérek, így az szalag mellett dolgozóknak több pénzt kell átadni, a nagy városokban -ahol a műszaki boltok épülnek és üzemelnek- egyre drágulnak a telekárak, a telefonokhoz szükséges egyre több alkatrészt pedig egyre drágábban állítja elő a külső cégek garmadája. Ezek után könnyű kitalálni, hogy a kész mobiltelefon sem ússza meg áremelkedés nélkül.

Ha érdekel Arun 7 pontja részletesebben a tőle megszokott humoros előadásmódban, akkor kattints ide

A fent felsorolt pontokhoz viszont hozzátennék egy 8. okot is, ez pedig az árzuhanás.

   A mobilok ára ugyanis hiába magas megjelenésük pillanatában, kódolva van beléjük, hogy idővel zuhanniuk kell, hiszen ugyanannyiért 1 év múlva már jobb telefont is lehetne kapni. Nézzük mondjuk a Honor 20 példáját. A készülék 150.000 forint körül startolt, ami remek ár volt érte ha megnézzük, hogy milyen sokoldalú, erős készülékről van szó, azonban a legyártott példányokból még bőségesen maradt raktáron sok helyen. Ma, majdnem pontosan egy év után ugyanez a készülék már csak 99.999 forintba kerül, azaz elvesztette az eredeti árának harmadát, viszont a "maradéktól" meg kell szabadulni. Ha viszont a forgalmazónak csupán 1-2%-os haszna lenne rajta, akkor nem tudná nyomott áron haszonnal eladni így az adott gyártó pár év után már veszteséget termelne(hiszen sokan vásárolnak taktikusan inkább 1 éves készüléket, mivel például egyik idei 100.000 forinton startoló készülék sem rendelkezik olyan képességekkel mint a  Honor 20) és be is bukna elég hamar, emiatt muszáj megjelenéskor a márka fanatikusabb hívein, vagy a minden évben a csúcskészülékre vágyókon bevasalni a nagyobb profitot, hogy utána az adott típust még kétharmad áron is megérje eladni egy év múlva.

      

Szólj hozzá

Hírek